Karin Ernlund (C) är arbetsmarknads- och integrationsborgarråd i Stockholms stad.

Ny satsning på etablering för nyanlända i Stockholm

Den 21 april tar Arbetsmarknadsnämnden beslut om inrättande av ett Etableringscentrum. Med Etableringscentrum får Stockholms stad en helt ny ingång för alla nyanlända för snabbare förankring i arbets- och samhällslivet.

— Vi har sett att det finns luckor i mötet med nyanlända. Nu får vi en gemensam ingång för alla och bättre förutsättning för samarbete med de statliga myndigheterna, som Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och Skatteverket, säger Karin Ernlund (C), arbetsmarknads- och integrationsborgarråd i Stockholms stad.

Syftet med Etableringscentrum är skapa en gemensam ingång för nyanlända med samlad kompetens inom etableringsområdet. Med grund i uppdraget som lades i den grönblå politiska plattformen efter valet 2018 har en omfattande utredning visat att även statliga myndigheter, stadens verksamheter, samt företag och föreningar har samma bild av behovet av ett gemensamt arbete för snabbare etablering för nyanlända. Etableringscentrum ska samla Arbetsförmedlingen och Stockholms stads jobbcoacher under samma tak, men även involvera företag och civilsamhälle.

Med Integrationspakten har vi visat att det finns en stor vilja och förmåga bland Stockholms företag att bidra till en bättre integration och kortare vägar till arbete och svenska språket. Med Etableringscentrum tar vi ytterligare steg mot en snabbare etablering för nyanlända med mindre byråkrati på vägen, säger Karin Ernlund.

Inrättandet av Etableringscentrum påbörjas i maj 2020 då ESF-projektet Hållbar Etablering startar och samlokaliseras med Intro Stockholm. Etableringscentrum utvecklas därefter med fler tjänster och på sikt i större lokaler med plats för civilsamhället.

Nu tar vi första steget och har täta kontakter med staten så att vi bygger detta tillsammans. Arbetet ska fortast möjligt växlas upp så att våra nyanlända får ett sammanhållet och effektivt bemötande, oavsett om de valt att bosätta sig själva i Stockholm enligt EBO eller blivit anvisade av Migrationsverket, säger Karin Ernlund

Mer information presenteras i samband med invigningen. Inbjudan till invigningen kommer i närmare anslutning till datumet.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.