Per Ankersjö (C): Öppna upp skolgårdarna för uteservering

Per Ankersjö (C): Öppna upp skolgårdarna för uteservering

Stadsmiljöroteln/ Stockholms stad
Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C)

Under sommarsäsongen är det många restauranger, caféer och andra verksamheter som vill expandera utanför sina lokaler och erbjuda sina kunder möjligheten att få vistas utomhus. På grund av platsbrist och tillgänglighetsskäl är det dock långtifrån alltid möjligt idag.

Centerpartiet Stockholm anser därför att vi bör förenkla för stadens företagare och ge dem möjligheten att tillmötesgå kundernas önskan om utomhusvistelse genom att ta tillvara på outnyttjade ytor som sommarstängda skolgårdar och andra kommunala ytor som inte används på sommaren. Dessa tomma ytor skulle exempelvis kunna fyllas med uteserveringar från närliggande Caféer och restauranger, men också marknader, loppisar, food trucks/ matvagnar, kaffecyklar med mera.

- Skolgårdar ligger ofta öde och outnyttjade under sommaren, det tycker vi i Centerpartiet är synd. Vi borde bli mycket bättre på att ta tillvara bortglömda ytor och fylla dem med folkliv säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

- Vi i Centerpartiet vill förbättra förutsättningarna för stadens småföretagare och vi tror att denna outnyttjade möjlighet kan få stora positiva effekter säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

Möjliga skolgårdar och ytor för uteservering med mera:

Södermalm

Åsö gymnasium