Alkoholen är en dyrköpt historia

Fortsatt jobb med alkoholstrategin

Första delen av veckan har jag haft möten med EU - kommissionen och andra för att få inspel till en ny alkoholstrategi. Det har varit väldigt givande dagar och jag har fått bra inspel både från kommissionen och alla andra. Min tydliga bild är att det finns anledning att oroa sig över de ökande alkoholskadorna och de kostnader som det bidrar med.

Landstingsstyrelsens Arbetsutskott

Dagens arbetsutskott hade en gedigen ärendelista. Vi fick en presentation av alla renovering, ombyggnads och tillbyggnadsprojekt vid NUS. Den gemensamma nämnaren är att de aktuella byggnaderna har problem med ventilation, och SBS (sjuka hus problem) Sammanlagt är det sju projekt som planeras, investeringskostnaden är ca 500 mkr.Majoriteten lämnade också över sin budget. Den innebär enligt dom satsningar på 78 miljoner kronor. 17 miljoner på personal och 61 på hälso- och sjukvård. Delårsrapporten 2016 indikerar fortfarande överskridanden med drygt 100 miljoner kronor.Vi fick också en första rapport om hur det går med primärvårdsuppdraget som alla partier i styrelsen står bakom. Landstingsdirektören bedömer att det går åt rätt håll.

Regionbildning med de fyra norra var också ett ärende vi beredde åt styrelse och fullmäktige.

Ärendet handlar om formalia som finansiering och arvodering av de som skall jobba i grupperna. Det är också ett tydligt beslut att vi står bakom en regionbildning .

Önskar er alla en riktigt fin helg

--------------------- ---------------------------------------------------
Västerbottens läns landsting