Brist i rutiner ger landstinget onödiga kostnader

Efter en jul och nyårsledighet med både regn och sträng kyla sår är väl de flesta tillbaka i vardagen. Denna vecka har vi startat upp med ett arbetsutskott med ett varierat innehåll.

LTS- arbetsutskott

Förhandlingar

Här har 11 olika fackförbund krävt skadestånd för att arbetsgivaren inte följt förhandlingsordningen då den nye Hälso- sjukvårdsdirektören tillsattes. Denna typ av förhandlingar är ingen enkel materia och jag kan ha förståelse för att det ibland sker misstag som kan bero på fel ordval eller brist i underlag. Det jag efterlyser för framtiden är att det måste finnas en rutin och ordning som minimerar denna typ av misstag och onödiga kostnader.

Ny administrativ byggnad

Det nuvarande landstingshuset är ursprungligen vårdskolans lokaler, som byggdes i etapper på 1970 och -80 talet. Efter renovering av ett delvis sjukt hus så flyttade administrationen in 1980 . De flesta var väl inne på att det handlade om en nödlösning eftersom huset var inte var ändamålsenligt och alldeles för stort. Den idé som finns nu är dels att helt avveckla administrationslokalerna (byggnad 11) som ägs av Balticgrupp och att avveckla/sälja landstingshuset och bygga en ny byggnad vid Köksvägen närmare Universitet.

Tanken är minska ytorna med 20 % och att i det närmaste halvera energikostnaderna. Investeringen torde inte applåderas av alla, men torde på sikt vara nödvändig. Beslutet innebar att 1,5 mkr avsätts till en förstudie.

Regionfrågan

Vi fick information om att socialdemokraterna i de fyra nordligaste länen har beslutat sig för att starta en process där målet är en fyrlänslösning. Det finns två tidplaner för en ny regionindelning, ett införande 1/1 2019 efter val 2018 och ett införande 1/1 2023 efter val 2022, förhoppningen är tydligen att processen ska vara färdig för ett införande 1/1 2019.Signalen var att det är landstinget som håller i taktpinnen och att det redan nu aktiveras och uppdateras det arbete som gjordes i Norrstyrelsen och som tog tvärt slut 2013.

Utredning om effektivitet i sjukvården (Göran Stiernstedt)

I onsdags presenterades utredning om ett effektivare resursutnyttjande i vården. Många av förslagen är helt i linje med vad vi tycker. En generell förstärkning av primärvården med

en särskild primärvård för de mest sjuka äldre och en dygnet runt-öppen primärvård. Det finns mycket i utredningen som påminner om ”sjukstugekonceptet” och det som jobbas med i Glesbygdsmedicinskt centrum. Haken är väl i vanlig ordning hur en förstärkning av primärvården ska finansieras.

Kommentar till löneskillnader landstinget

VK hade i måndags en artikel som pekade på att löneskillnaderna i landstinget mellan män och kvinnor bland de högavlönade hade ökat ytterligare. Det som tydligen inte tagits hänsyn till i artikel var att några av de uppräknade under året hade tagit ut stora ersättningar för jourkomp. Sedan är det oerhört viktigt att med lönekartläggning hålla koll på löneskillnader för lika arbete.

Trevlig helg
------------------------------------------------------------------------
Västerbottens läns landstingEwa-May Karlsson (c)
Gruppledare