Håll gränsen!

Veckans LT-aktuellt är fortfarande en distansreflektion till det som händer där hemma, upplysningsvis kan jag berätta att temperaturen runt +25 grader På landstingsfronten har veckan varit en rätt lugn vecka. Några har väl varit med på invigningen av Granddagarna. Den nationella politiken har varit desto mera intensiv. Moderaternas utspel att man nu öppnar upp för ett samarbete med Sverigedemokraterna har gett ett eko ända bort till min semesterort.

Vi är väl många som blev en aning överraskade över varför utspelet kom just nu och helt utan förvarning. Annie deklarerade mycket snabbt att Centerpartiets linje ligger fast, vi kommer inte att samarbeta eller förhandla med ett parti som ligger så långt ifrån Centerpartiets grundvärderingar.

Interpellation

Jag har lämnat in en interpellation ”Införa KRY.se i landstinget” KRY är en digital vårdcentral som drivs av ett företag i Stockholm. KRY vänder sig till patienter med besvär som varken kräver fysisk undersökning eller provtagning för att diagnostisera. Det skall fungera som ett komplement till den ordinarie vården och hjälpa till att öka tillgängligheten i primärvården. Min fråga till Peter Olofsson är om han kan tänka dig att landstinget själva skulle starta en verksamhet i likhet med KRY.se i egen regi?

Trevlig helg

Västerbottensläns landsting