​Inlandet i norr får betala för storstädernas tillväxt

Det är norra Sverige med dess inland som får betala notan när näringsminister Mikael Damberg (S) omstrukturerar det statliga bolaget Inlandsinnovation som investerar i växande företag i områden som har svårt att attrahera kapital. Sverige är större än storstan - tänk om, Damberg, uppmanar centerpartister.

Strax innan sommarsemestrarna kallade näringsminister Mikael Damberg till pressträff med anledning av utredningen kring statligt riskkapital - ”En fondstruktur för innovation och tillväxt”. Bakom namnet döljer sig ett förslag om ett nationellt Fond-i-fond-bolag med syfte att investera i bo g i tidig utvecklingsfas.

Kort ochgott: statligt riskkapital för att små företag i ett tidigt skede ska kunna utvecklas. Initiativet är välbehövligt, då tillgången till riskkapital är ett stort problem för svenska företag i expansiva skeden. Problemet är att det är norra Sverige med dess inland som får betala notan.

Utredningen föreslår att det nya bolaget ska skapas genom en omstrukturering av de befintliga statliga bolagen Fouriertransform och Inlandsinnovation. Inlandsinnovations uppdrag har varit att specifikt investera i växande företag i områden som har svårt att attrahera privat kapital. Syftet med verksamheten har alltså varit att stimulera tillväxt och innovation inom ett specifikt geografiskt område.

Nu bakar man in Inlandsinnovation och det återstående kapitalet, drygt 1,4 miljarder, i ett helt nytt bolag med ett helt annat uppdrag.

Det innebär i praktiken att Inlandsinnovations fokus på Norrland, Dalarna och Värmland upphör. I stället ska pengarna användas i ett antal olika ämnesorienterade fonder som ska investera i bolag beroende på vilken bransch man verkar i.

Centerpartiet anser att det statliga riskkapitalet behöver effektiviseras och samordnas. Vi ser positivt på ett ökat samarbete mellan privat och offentligt riskkapital.

Tyvärr ser vi inte att man uppnår det genom att lyfta bort det statliga riskkapitalet från regioner som redan har brist på privata investerare. Tvärtom sätter det upp hinder och leder till att Norrland, Dalarna och Värmland får betala notan för regeringens förslag.

Enligt Tillväxtanalys rapport ”Riskkapitalmarknaden i Sverige 2013” så hamnar redan i dag omkring 80 procent av allt riskkapital i de tre storstadsregionerna. Konsekvensen om man i praktiken lägga ner Inlandsinnovation kommer att bli att det redan magra utbudet på riskkapital i Säffle, Ludvika, Dorotea och Kiruna bantas än mer och centraliseras till storstadsregionerna.

Små och växande företag är Sveriges jobbskapare. Centerpartiet vill att hela Sverige ska växa. För att förverkliga den visionen är fler jobb i fler företag den viktigaste komponenten. Den svenska politiken måste se till att driftiga företagare har möjlighet att få kapital till att expandera och anställa – oavsett var i landet de verkar.

Därför, Mikael Damberg, måste du tänka längre än din utredning.

Sverige är större än storstan.

• helena lindahl