Den som drabbas av rovdjursangrepp ska inte behöva betala för skyddsjakten

- Det är inte rimligt att det är den som drabbats av rovdjursangrepp också ska stå för kostnaden för skyddsjakt, sa Marita Stinnerbom, ombud för Vilhelmina, när Centerpartiets partistämma diskuterade rovdjurspolitiken.

Och Marita Stinnerbom fick också visst gehör från partistyrelsen som menade att kostnader förknippade med skyddsjakt behöver ses över. Länsstyrelsen kan stå för kostnaderna i samband med skyddsjakt men det saknas ekonomiska förutsättningar och gemensam praxis mellan länen. Inte minst uppstår problem när rovdjur som rör sig mellan två län och beslut om skyddsjakt därför behöver ansökas om i båda länen där det ena står för kostnaderna och det andra inte.

Konsekvensen ska inte vara att en djurägare drar sig från att ansöka om skyddsjakt på grund av den ekonomiska belastningen.

Centerpartiet har drivit på för att ansvaret för förvaltningen i allt större utsträckning ska ske regionalt och med lokalt inflytande. En sådan förvaltning ska bättre återspegla den situation som råder i olika områden och stärker möjligheterna till samexistens mellan människor och rovdjur. Det är också viktigt att beslutanderätten flyttas närmare de människor som påverkas socialt och även ekonomiskt av rovdjursstammarnas utbredning.