Almedalen: Helena Lindahl (C) sätter kvinnors styrelseplatser på agendan

Bolagsstyrelser är dominerade av män. Det är ett faktum som WomEngage vill ändra på. Under flera seminarier möts politiker och styrelseledamöter för att diskutera hur politiken kan öka kvinnors representation, men också vilka åtgärder bolagen bör och kan vidta. I samtalen lyfts både hinder och utmaningar, men framför allt potential.

- Det finns jättemånga kvinnor som vill etablera sig och ta plats i bolagsstyrelser, men som saknar nätverk, säger Helena Lindahl (C), som är en av grundarna av WomEngage.

WomEngage bildades för tre år sen och ägnar sig bland annat åt att ge kvinnor verktyg och nätverk att ta plats i bolagsstyrelser. Att fler kvinnor behövs i styrelser, är Helena Lindahl övertygad om:

- Jämställdhet är en kompetensförsörjning. Vi riskerar att förlora mycket viktig kompetens om vi inte får in fler kvinnor i styrelser, och det har vi inte råd med. Det känns jätteviktigt att vi är på plats i Almedalen i år för att sätta denna fråga på agendan men också för att bistå med en plattform för kvinnor som är intresserade av styrelseuppdrag att mötas och bygga nätverk.

På plats i The Labyrinth-trädgården på Tage Cervins gata 3C är också tidigare näringsminister Maud Olofsson. I sitt tal på lunchminglet, där seminariedeltagarna fick möjlighet att träffa kvinnliga styrelseprofiler, talade hon om vikten av mångfald i styrelser, dom inte bara ger en bredare kompetens utan också inkluderar flera dimensioner av olika frågor. Hon gav ett skarpt tips till åhörararna:

- Våga! Våga göra er synliga, våga visa er! Läs på om bolag, hitta bolag ni är intresserade av, hör av er och berätta om vilken kompetens ni besitter. Sitt inte och vänta på uppdragen, ni måste visa att ni finns för dem, sa Maud Olofsson.

Men någon slags politiskt styrd reglering av representation i bolagsstyrelser tror Maud Olofsson inte på:

- Varför ska bara bolagsstyrelser kvoteras? Både fackförbund, Svenska Kyrkan, och andra stora förbund borde ju också göra det då?

Verktyget är egentligen marknaden och dess kraft, menar den tidigare näringsministern.

- Köp inte aktier i bolag som inte bryr sig om jämställdhet! När marknaden straffar bolag som inte lyfter frågan kommer de att göra det. Jämställdhet är både en kompetens- och konsumentkraft och det kan vi använda. Jämställdhet lönar sig på flera sätt, sa Maud Olofsson i sitt anförande.

Efter lunchen deltar Maud Olofsson, som under flera år har jobbat mycket aktivt med frågan om kvinnors representation i styrelser, deltar i ett seminarium där hon delar med sig av fler tips för kvinnor som vill att ta plats i bolagsstyrelser.

Kontakt:
Amandah Andersson, 0738190428