C i Västerbotten: Regionförslaget bra, men inte utan utmaningar

Centerpartiet i Västerbotten välkomnar förslaget om att bilda en gemensam region för de fyra nordligaste landstingen. Samtidigt varnar man för de utmaningar som den föreslagna regionen ställs inför och den turbulens som själva regionbildningen kommer att medföra.

- I hela norra Sverige delar vi utmaningen att säkra en likvärdig även i glesbygden. En större region innebär ävenn möjlighet för en kraftsamling för att stärka NUS och säkra läkarutbildningen. Det är avgörande för sjukvården i hela norra Sverige, säger Ewa-May Karlsson, gruppledare(C) i Västerbottens läns landsting.

- Nu får vi i norra Sverige större muskler att utveckla vår del av Sverige. Till stor del har vi samma utmaningar och det är viktigt att hela regionen får möjlighet att utvecklas och inte bara de stora kuststäderna. I den fortsätta processen med bl a lokalisering av olika funktioner är det viktigt att se till att alla fyra länen kommer ut som vinnare, säger Tomas Mörtsell, vice ordförande(C) i Region Västerbotten och kommunalråd i Storuman.

Tomas Mörtsell menar att det nu måste ställs krav på staten att utlokalisera både makt och statliga jobb i samband med regionbildningen.

- Det är inte meningsfullt att bara göra regionerna större. Nu måste fler beslut flyttas närmare de människor som berörs, menar Tomas Mörtsell.

Regionbildningen kommer att ställa krav på det politiska ledarskapet, framhåller Mattias Larsson, ordförande för Centerpartiet i Västerbotten.

- Det är viktigt att demokratin inte glöms bort i den vällovliga strävan efter effektivitet och beslutskraft. För mig som centerpolitiker handlar om regionbildningen om decentralisering av makt och inflytande. Jag kommer aldrig att acceptera att den används för att driva på centraliseringen, säger Mattias Larsson.

Alla tre menar att alternativet till bildandet av större och starkare regioner är tvångssammanslagning av kommuner. Något som är omöjligt för Centerpartiet att acceptera.

Ytterligare information:
Ewa-Mat Karlsson 070-663 64 94