​Centerpartiet i Västerbotten besvikna över avbrutna regionsamtal

Under eftermiddagen meddelade Civilminister Ardalan Shekarabi att han avser att lämna norra Sverige utanför i de diskussioner som nu försiggår mellan regeringen och de borgerliga partierna. Om en ev. regionbildning.

Centerpartiet i Västerbotten anser att detta är ytterst olyckligt, att redan nu lämna norra Sverige åt sitt öde, utan att ens slutföra diskussionerna med övriga partier är att inte ta ansvar för hela Sverige. Vi tror att större och kraftfullare regioner är en nödvändighet för att klara norra Sveriges utmaninger. För att klara av framtidens krav på en hållbar sjukvård, arbete med utveckling av näringslivet, ökad attraktivitet och stoppa tudelningen av Sverige så måste hela Sverige erbjudas likvärdiga förutsättningar!

Att redan nu välja att exkludera Norrland och endast fokusera på Svealand och V Götaland är fel av regeringen!

- "Återigen så ser vi hur socialdemokraterna väljer att strunta i norra Sverige för att istället fokusera på södra Sverige. Att bilda Svealand, och göra västra Götaland ännu större och därigenom ge dessa områden mer resurser och inflytande är att än mer marginalisera oss i norr på klassiskt socialdemokratiskt sätt!"

Säger Mattias Larsson, distriktsordförande för Centerpartiet i Västerbotten

- "Ett av Centerpartiets krav i förhandlingarna i regeringen har varit att en regionalisering skall innebära decentraliserade skattebaser, exempelvis att delar av skatten på vattenkraften skall gå tillbaka till oss här i norr där kraftverken finns. Utifrån Shekarabis uttalanden så verkar det som att man hellre lämnar norra Sverige åt sitt öde än att vilja fundera på en rättvisereform som detta skulle innebära!"

Säger Helena Lindahl, riksdagsledamot för Centerpartiet.