Lindahl (C) kritisk till Froms (S) påståenden om gårdsförsäljning: "Fullständigt oseriöst"

I Västerbottens-Folkblad i går gjorde riksdagsledamoten Isak From (S) ett stort antal påståenden om Centerpartiet och partiets politik gällande gårdsförsäljning av alkohol.

Helena Lindahl, Centerpartiets riksdagsledamot från Västerbotten, konstaterar att påståendena inte går ihop och till stor del bygger på fria fantasier.

- Det är en enda stor sörja av medvetna feltolkningar, utelämnande av fakta och faktiskt rena påhitt, säger Helena Lindahl.

I intervjun i Folkbladet gör Isak From ett antal uttalanden om Centerpartiets politik som nu bemöts.

Till att börja med antyder From att gårdsförsäljning skulle äventyra alkoholmonopolet med hänvisning till tidigare utredningar.

- Själva poängen med tillkännagivandet är ju att titta på vad som krävs för att kunna kombinera alkoholmonopolet med gårdsförsäljning. Det är alltså en omskrivning för hur man ska kunna gå runt de problem som tidigare utredningar pekat på. Finland tillåter exempelvis gårdsförsäljning av hantverksöl och Sverige kan självklart leta liknande lösningar, säger Helena Lindahl.

Vidare påstår Isak From att var och varannan restaurang och affär skulle ha egna bryggerier om tillkännagivandet genomfördes.

- Det är fullkomligt påhittat och helt gripet ur luften. Det står i klartext i beslutet att det ska ske i ”begränsad utsträckning”. Det handlar alltså om ett fåtal platser för att se om det accepteras av EU i den modell som Sverige skapar, säger Helena Lindahl.

Vidare står det i tillkännagivandet (som går att hitta här) att regeringen ska leta efter en modell för gårdsförsäljning ”under förutsättning att Systembolagets monopol kan bevaras”. Trots det spekulerar Isak From i konsekvenserna ”om vi skulle förlora Systembolaget”.

- För att ens resonera i de termerna så förutsätts man nästan ha sovit sig genom riksdagsarbetet eller medvetet försöka vilseleda läsarna att tro att hela företaget Systembolagets existens hotas av att enstaka gårdar ute på landet tillåts sälja sina öl till besökare. Det är fullständigt oseriöst, säger Helena Lindahl.

Isak From påstår också att gårdsförsäljning inte skulle skapa några nya jobb på landsbygden.

- Först påstår han alltså att var och varannan butik och affär ska ha egna bryggerier, men tydligen ska det ske utan någon arbetskraft. Hur många mindre bryggerier finns det som drivs helt utan arbetskraft egentligen?, säger Helena Lindahl.

- Vad jag känner till har vi inte heller sagt att gårdsförsäljning ska rädda landsbygden, men jag är övertygad om att det kan göra positiv skillnad för exempelvis den lokala besöksnäringen. Det stärker åtminstone landsbygden klart mer än att man, som Socialdemokraterna gör, påför höga kostnader i form av skatter, säger Helena Lindahl.

Kontakt för media: helena.lindahl@riksdagen.se