Norwegians Skellefteålinje hotas av nedläggning: "Otroligt besvärande"

Norwegians flyglinje mellan Stockholm och Skellefteå är akut hotad av avveckling.

Det framgår av Dagens Industri.

- Efter Nextjets konkurs är detta extra allvarligt för Västerbotten. Det är otroligt besvärande och jag förväntar mig att regeringen agerar för att ordna upp problemen man själv skapat, säger Helena Lindahl.

Uppgifter i Dagens Industri gör gällande att två linjer från Stockholm till USA läggs ner. Bland inrikeslinjerna uppges linjen Stockholm-Skellefteå vara akut hotad av nedläggning till följd av flygskatten.

Helena Lindahl, näringspolitisk talesperson för Centerpartiet och riksdagsledamot från Västerbotten, är mycket upprörd över beskedet.

- Det verkar inte finnas någon gräns för vad Socialdemokraterna kan hitta på för att skada norra Sverige sedan man ingick samarbetet med landsbygdsfientliga Miljöpartiet. Det här är tyvärr konsekvensen av den förda politiken, säger Helena Lindahl.

- Det här är absolut inte vad Västerbotten behöver ha hängande över sig efter Nextjets konkurs. Det är riktigt allvarligt om en viktig del av de alternativa färdvägarna hotas, säger Helena Lindahl.

Helena Lindahl menar att Socialdemokraterna omgående bör ta avstånd från Miljöpartiets nya besked om att man vill höja flygskatten ännu mer.

- Det leder ensidigt till att svenska företag skadas, inte minst i norra Sverige. Istället för att satsa offensivt på biodrivmedel så har man infört en flygskatt som främst leder till att flygbolagen överger Sverige och flyttar planen utomlands, säger Helena Lindahl.

- Det är urbota dumt, sänker inte utsläppen och när flygtrafiken flyttar utomlands så försämras Sveriges möjligheter att påverka flyget i en grönare riktning, säger Helena Lindahl.

Kontakt för media:

helena.lindahl@riksdagen.se