Treklövern – oppositionen för ett nytt ledarskap i Vännäs

Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna i Vännäs har enats i ett nytt aktivt politiskt samarbete. Det handlar om en stark och enad vilja att bedriva oppositionsarbete i Vännäs kommun. Den rödgröna koalitionen med Socialdemokrater, Vänsterpartister och Miljöpartister gick kraftigt tillbaka i valet. För att kunna behålla makten har Moderaterna valt att bidra med ett stänk av blått.

Treklövern kommer att kritiskt granska hur Vännäs kommuns skattemedel används. Vi ser med stor oro hur fördelningen av skattemedel genomförs på ett sätt som vi länge ansett vara skevt. Åtgärder för att anpassa verksamheterna till våra skattemedel dröjer. Arbetet skjuts framåt gång på gång. För att uppnå detta kommer vi verka för att det tunga arbetet med att få en ekonomi i balans görs på effektivt sätt där medborgarnas och näringslivets bästa står i centrum. Treklövern kommer hela tiden att driva på majoriteten och se till den lilla människan inte glöms bort.

Centerpartiet, som det största oppositionspartiet, ser att ett nära samarbete i opposition med Kristdemokrater och Liberaler ger förutsättningar att tillsammans fokusera och driva ett antal väsentliga frågor som ökar kommunens attraktivitet.

- Vi har en stor bredd och kompetens i vårt parti men ser möjligheter att bli ännu starkare genom ett samarbete med KD och L. Våra profilfrågor kommer vi att driva, allt för att göra det enklare för medborgare och företagare att leva och verka i hela kommunen. Tillsammans i treklövern ska vi arbeta för ett nytt ledarskap vid nästa val, säger Ulf Eriksson, gruppledare för Centerpartiet.

Kristdemokrater och Liberaler har tidigare samverkat tätt och ser nu möjligheter att vässa oppositionsarbetet med nära samverkan med Centerpartiet.

- Kristdemokraterna har tidigare velat få till ett allianssamarbete i Vännäs. Därför är vi mycket glada för att vi tre partier C, KD o L nu kommit fram till ett bra samarbete som kommer att märkas i politiken. Vi kommer tillsammans att utföra oppositionens roll att granska majoriteten men självklart också ta oss an viktiga framtidsfrågor för Vännäsborna men också utmaningarna och inte minst vårdfrågorna som är en av Vännäs stora utmaningar. Att göra detta mer organiserat tillsammans vitaliserar inte bara partierna arbete utan är också bra för dem vi är till för, medborgarna, säger Ailen Andersson, Kristdemokraterna.

- Vi har aldrig fått igång ett aktivt alliansarbete i vår kommun, men nu kommer vi att ta nya steg och samverka i politiska frågor och föra en mer aktiv fritidspolitik där vi gemensamt kan utveckla tankar kring Vännäs bästa. Dessutom får vi stuns i oppositionsarbetet och kommer följa majoriteten nära, säger Monica Wahlström, gruppledare för Liberalerna.

Ytterligare information:

Ulf Eriksson