Uttalande från Centerpartiet Västerbottens distriktsstämma. Värna äganderätten!

Uttalande från Västerbottens Centerpartidistrikts Distriktsstämma i Lövånger den 14 april 2018:

Västerbotten och Sverige behöver en stärkt äganderätt för skog inte en försvagad!

Äganderätten håller på att urholkas i Sverige och inte minst i Västerbotten!
Det har mynnat ut i att ett 15-tal skogsägare stämt staten då man inte får någon ersättning för den mark som utpekats som skyddsvärd.
Om människor inte har rätt att bestämma över sin skog ska man få ersättning för detta, äganderätten är dessutom inskrivet i grundlagen.
Allt annat vore orimligt!

Osäkerheten som detta skapar sänder olyckliga signaler till både skogsägare och skogsindustri och investeringsviljan hämmas.
Skogen är dessutom av stor betydelse för omställningen från fossila produkter och bränslen till det gröna och utan skogen är detta inte möjligt!

Givetvis skall skyddsvärd skog bevaras, men detta måste göras på ett sådant sätt att markägarna kompenseras!

Tyvärr talar regeringen med kluven tunga och det är uppenbart att Socialdemokraterna och Miljöpartiet drar åt olika håll. Skogspolitiken har totalhavererat undre det rödgröna styret och problemet existerar för att Socialdemokraterna tillåter det.

Centerpartiet i Västerbotten menar att detta inte kan fortsätta och uppmanar statsministern och landsbygdsministern att snarast agera!