Vägföreningarna i Vilhelmina förlorar sin snöröjning: "Kan skapa stora problem på landsbygden"

Ett stort antal vägföreningar i Vilhelmina har tappat sina avtal om snöröjning och NCC uppger att man inte vill röja enskilda vägar.

Helena Lindahl (C), riksdagsledamot från Västerbotten, är oroad – men inte förvånad.

- Kommer inte polis, ambulans, brandkår eller hemtjänst fram till folk som har behov är det naturligtvis mycket allvarligt, säger Helena Lindahl.

Det är Västerbottens-Folkblad som avslöjar att vägföreningarna förlorar sin snöröjning. Helena Lindahl, riksdagsledamot för Centerpartiet, menar att det nyheten inte är förvånande.

- Dessvärre har det här pågått under två vintrar och jag har vid flera tillfällen påtalat att det kan skapa stora problem på landsbygden. Tyvärr har regeringen slagit dövörat till och i praktiken inte lyft ett finger för att lösa problemet, säger Helena Lindahl.

Till Västerbottens-Folkblad uppger infrastrukturminister Tomas Eneroth att han "kommer inte acceptera det här".

- Det är ju totalt struntprat. Han har accepterat situationen väldigt länge. Redan i februari 2017 rapporterades det stort om detta och jag och andra har flera gånger uppvaktat honom i riksdagen om det, men absolut ingenting har hänt, säger Helena Lindahl.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth har så sent som 9 maj bekräftat att regeringen ska utvärdera snöröjningen på de statliga vägarna och järnvägarna under den gångna vintern. En handlingsplan med konkreta förbättringsåtgärder ska också tas fram.

- Det är dock rätt oklart om det överhuvudtaget berör situationen för enskilda vägar. För mig framstår det som att ambitionen primärt tycks vara att begrava den befogade kritiken och ge sken av handlingskraft trots att man faktiskt agerar alldeles för sent, säger Helena Lindahl.

Kontakt för media: helena.lindahl@riksdagen.se