Västerbottenförslag idag på Centerpartiets partistämma: Sänk trösklarna till bostadsmarknaden

Idag, torsdag den 26 september, invigs Centerpartiets partistämma. Under den första av totalt fyra stämmodagar kommer frågor som rör frågor som ekonomi, bostad och organisation att avhandlas.

Motionerna som gäller bostadspolitik kommer att avhandlas under kvällen och här har flera Västerbottningar gjort en gemensamt sak i ett förslag. Det är Nordmalings Madelaine Jakobsson, Vännäs Ulf Eriksson och Robertsfors Lars Tägden.

– Bakgrunden till motionen handlar om svårigheten för unga att få sin första bostad. Även i Västerbotten har vi ju bostadsbrist och detta är ett reellt problem, säger Madelaine Jakobsson.

I motionen föreslås ett antal åtgärder för att underlätta för unga människor att få sitt första boende. Genom att sänka krav på kontantinsats och lägre amorteringskrav, att underlätta för ett skattelättnat sparande och även genom en hyrköpsmodell, ska sänka trösklarna till bostadsmarknaden för unga.

Unga måste få bättre möjligheter till sitt första boende. Unga i Nordmaling, Västerbotten och i hela Sverige har idag väldigt svårt att komma ut på bostadsmarknaden och det måste vi råda bot på! Om våra unga i min kommun inte får tag på bostad är risken att de flyttar någon annanstans stor och vi behöver dem hos oss, säger Madelaine.

Partistyrelsen yrkar på att stämman ska instämma med motionens intentioner.

Förhandlingarna om Centerpartiets bostadspolitik inleds 20:00 ikväll under partistämman i Karlstad.

Kontakt:
Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande i Nordmaling, 070-29 07 401