Regeringens bredbandssatsning når inte målet

Kommentarer från Centerpartiet med anledning av regeringens utspel om att förstärka bredbandsstödet i landsbygdsprogrammet för åren 2017–2020.

- Det är lite missvisande att tro att regeringen driver en politik som satsar på bredband på landsbygden. Hade frågan varit en prioritet hade de lyssnat på Centerpartiet för länge sedan. Inför vårbudgeten satsade vi en miljard kronor för utbyggnad av bredband på landsbygden. Det innebär hela 250 miljoner kronor per år från 2017 till 2020, säger Anders Åkesson (C), infrastruktur politisk talesperson.

– Regeringen har tidigare visat sig vara ointresserad av att ytterligare stötta de krafter som arbetar för bättre digital infrastruktur i hela landet. Deras satsning pekar åt rätt håll men de kommer sent in i matchen och satsningen är inte tillräcklig. Dagens avsatta medel räcker inte till mer än cirka två tredjedelar av ansökningarna. Här behövs det krafttag som ger verklig skillnad och då räcker inte regeringens satsning på 100 miljoner kronor för år 2017, 850 miljoner kronor på totalen, säger Anders Åkesson (C).