5 miljarder i höjd skatt med förslag om 3:12-regler

I dag har regeringen tagit emot utredningen om de så kallade 3:12-reglerna. Utredningen tillsattes från början av Alliansregeringen och har sedan tagits över av den rödgröna regeringen.

Skatteutskottets ordförande Per Åsling (C) är starkt kritisk till utredningens slutsatser.

- Alliansen tillsatte en utredning med tydliga direktiv att förenkla 3:12-reglerna, men den rödgröna regeringen har kidnappat utredningen och förändrat direktiven till det sämre. I stället för att förenkla reglerna föreslår regeringens utredare nu 5 miljarder i skattehöjningar för svenska småföretag, säger Per Åsling.

Över 300 000 företag kan drabbas om utredningens förslag går igenom.

- Syftet med utredningen av de impopulära 3:12-reglerna var att göra det enklare för småföretagarna. Efter att regeringen tog över stafettpinnen kan nu i stället över 300 000 företag drabbas av höjda skatter. Det som skulle bli enkelt blev i stället dyrt, säger Åsling.

Effekten av förslagen blir i slutändan färre jobb.

- 4 av 5 jobb skapas i småföretagen. Ska fler jobb växa fram måste regelverken främja och uppmuntra till företagande, inte fungera som en bromskloss. Här hade regeringen en chans att slipa ned den bromsklossen ordentligt, men de har inte tagit den chansen. Nu blir i stället konsekvensen färre jobb. Utredaren själv skriver att förslagen kommer leda till både minskat arbetsutbud och minskat företagande, säger Per Åsling.

• magdalena andersson
  • per åsling
  • 3:12
  • 3:12-reglerna
  • skatteutskottet
  • riksdagen
  • politik
  • jobb
  • ekonomi

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.