Ådahl: Magdalena Andersson misstolkar Global Competitiveness Report

Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson hade idag en presskonferens om Global Competitiveness Report, där hon menar att Sverige tappat i konkurrenskraft för att bland annat infrastruktur och utbildning skulle ha försämrats.  Det är en misstolkning av rapporten. Global Competitiveness Report pekar tydligt ut de två områden där Sverige ligger som sämst till: den höga skattenivån och den restriktiva arbetsrätten. Båda vill S försämra -  i motsatt riktning mot Global Competitiveness Report rekommendationer.

Global Competitiveness Report mäter länders konkurrenskraft genom att väga samman ett stort antal indikatorer. De tre indikatorer där Sverige har lägst rang är: skatten på vinster, flexibilitet i lönesättningen och arbetsrätten. Dessa är de enda indikatorer där Sverige får rang 100 eller lägre (av 144 länder). På indikatorn om flexibilitet i lönesättningen hamnar Sverige på plats 134. Endast tio länder presterar alltså sämre på den indikatorn.

Rapporten redovisar också vilka områden företagarna själva anser är de största hindren.

- I Sverige är de tre största hindren skatterna, för krångliga skatteregler och en för restriktiv arbetsrätt, säger Martin Ådahl, Centerpartiets chefekonom. Han fortsätter:

- Ska Sverige fortsätta att ligga i topp vad gäller internationell konkurrenskraft måste vi förbättra de områden där Sverige ligger sämst till. Det innebär att vi måste skapa en mer flexibel arbetsrätt och minska skattebördan för företagen. Detta är motsatsen till vad Socialdemokraterna föreslår.

• politik
  • martin ådahl