Åkesson instämmer i brevkritik mot id-kraven: " Lagen bär amatörismens prägel"

Färjeoperatören har HH Ferries skrivit ett kritiskt brev (läs mer här) till infrastrukturminister Anna Johansson.

Centerpartiets infrastrukturpolitiska talesperson Anders Åkesson - som flera gånger kritiserat införandet av id-krav - håller med om att regeringen frångått principen om likabehandling av operatörer.

På en skriftlig fråga till Anna Johansson har Anders Åkesson fått ett svar som öppnar för kompensation till operatörerna.

- För mig är det uppenbart att id-kraven innebär att man frångår principen om likabehandling av operatörerna. Kostnadsökningar som bara slår mot operatörer inom ett visst geografiskt område är orättvist och regeringen tycks ha öppnat för att kompensera Öresundsbrotrafiken, men man har missat färjetrafiken, säger Anders Åkesson.

-Ytterst är det regeringen med infrastrukturminister Anna Johansson i spetsen som klivit in och underminerat konkurrensen och påfört enskilda bolag högre kostnader. Det är helt orimligt och någonting man omgående måste rätta till på något vis, säger Anders Åkesson.

- När lagstiftningen leder till kostnadsökningar för operatörerna så sipprar den kostnaden ned på konsumenterna. I det här fallet går det ut över människor som nyttjar trafiken i Öresundsregionen och det måste regeringen ta ansvar för, säger Anders Åkesson.

- Processen med att ta fram lagen bär amatörismens prägel och det vet även regeringen. Det är ett dåligt analyserat hastverk där människor bli ställda på kajen. Konsekvenserna framgår nu tydligt i det kritiktunga brevet som regeringen fått, säger Anders Åkesson.

• anna johansson
  • anders åkesson