Åkesson kommenterar beslut om Bromma flygplats

Regeringen har beslutat att lägga ner utredningen om Bromma flygplats.
Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson för Centerpartiet, menar att beskedet är välkommet och hoppas att regeringen även lägger ner utredningen om flygskatt.

- Det är givetvis glädjande att man valt att ta till sig det vi sagt från början. Tyvärr har regeringen gjort det till en vana att testa uppenbart dåliga idéer i skarpt läge. Det är ju samma sak nu med id-kontrollerna, säger Anders Åkesson.

- Landsbygden är så klart den stora vinnaren på detta. Bromma flygplats är mer en fråga för hela landet än för enbart Stockholm, då det är navet i en stor del av flygtrafiken. Så i dag finns det stora skäl att glädjas runt om i Sverige, säger Anders Åkesson.

- Jag hoppas givetvis att regeringens sena insikt om flygets betydelse för hela landet också innebär att man lägger ner utredningen om införande av flygskatt. Det är ett destruktivt förslag som enbart kommer öka kostnaderna för vanligt folk och flytta flygtrafik till exempelvis Köpenhamn. Förhoppningsvis förstår regeringen det också, säger Anders Åkesson.

Kontakt för media:

Centerpartiets pressjour, 08-234320