Abir Al-Sahlani lyfter krav om avkriminalisering av homosexualitet och slopandet av dödsstraff inför FN

I dag deltar Abir Al-Sahlani, riksdagsledamot (C) och vice ordförande i den liberala internationalen, på FN:s råd för mänskliga rättigheter i Genève. Abir kommer att framföra Liberal internationals utlåtande om att länder som praktiserar dödsstraffet inte kan fortsätta att sitta i FN:s råd om mänskliga rättigheter.

- Dödstraffet är oförenligt med den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna. Jag kommer därför att tala om och framföra Liberal internationals krav att de medlemsstater som sitter i FN:s råd för mänskliga rättigheter inte kan tillåtas vara stater som praktiserar dödsstraff. Bakom budskapet står liberala partier i mer än sjuttio länder, säger Abir Al-Sahlani, vice ordförande i liberala internationalen.

Som ett led i ett pågående åtagande att regelbundet bidra till arbetet i FN:s råd för mänskliga rättigheter lämnade Liberal Internationals MR-kommitté två skriftliga utlåtanden till den tjugoförsta sessionen för UNHRC (FN:s råd för mänskliga rättigheter). Utöver frågan om dödsstraff framförs också Liberal internationals utlåtande om avkriminalisering av homosexualitet.

- HBT-rättigheter är också mänskliga rättigheter. Det är inte förenligt med vare sig liberala principer eller FN:s egna stadga att länder kriminaliserar homo-, bi- och transsexuella, avslutar Abir Al-Sahlani.

Abir Al-Sahlani talar under sessionen som hålls i dag mellan klockan 15 och 17. Debatten kan ses live via FN:s webb-TV.

Kontakt:
Abir Al-Sahlani, riksdagsledamot och vice ordförande i liberala internationalen

Sandra Lindström, internationell sekreterare

• abir al-sahlani