Ambulanshelikoptern i skärgården behöver långsiktig lösning

Under sommarperioden vistas fler människor i skärgården, vilket kräver förstärkt ambulansberedskap. Alliansen i landstinget kommer att söka en långsiktig, hållbar lösning för ambulanshelikopterverksamheten i skärgården: ? Vi vill hitta en långsiktig lösning och kommer därför att tillsätta en utredning som ska se över alla aspekter som berör helikopterverksamheten i skärgården. För oss är det viktigt att skärgårdsbornas organisationer är involverade i utredningen. Deras synpunkter är avgörande för att vi ska finna en långsiktig strategi för ambulansverksamheten i skärgården, säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson (c). ? För sommaren 2007 kommer vi att sluta avtal om en extra stockholmshelikopter utöver den ordinarie året-runt-helikoptern. Vi avser även att förlänga avtalet med Akademiska sjukhuset i Uppsala som ger oss tillgång till ytterligare en helikopter vid behov. Skärgårdsbor, året runt boende som sommargäster, måste känna sig trygga med att hjälp finns, säger sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt (m). Kontakt: C: Gustav Andersson, skärgårdslandstingsråd, 070-737 41 36 Johan Sjöberg, pressekreterare, 070-737 41 69 M: Andreas Eriksson, pressekreterare, 070-737 45 05 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Johan Sjöberg, pressekreterare Centerpartiet i Stockholms läns landsting Box 225 50, 104 22 STOCKHOLM Besök: Hantverkargatan 45, Landstingshuset Tel: 08 - 737 41 69 Mob: 070 - 737 41 69 E-post: johan.sjoberg@politik.sll.se Webb: www.centerpartiet.se/sll