Anders W Jonsson (C): Olyckligt för människorna som lever med vargen inpå husknuten

-  Naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden och Rovdjursföreningen har självklart sin fulla rätt att överklaga ett myndighetsbeslut, men det är oerhört beklagligt att man väljer att göra juridik av det här i stället för att ta rovdjursproblematiken på allvar och värna de människor som lever med vargen och övriga rovdjur inpå husknuten, säger Anders W Jonsson, Centerpartiets gruppledare i riksdagen, i en kommentar till beslutet från Förvaltningsrätten i Stockholm att tills vidare inhibera Naturvårdsverkets beslut om licensjakt på varg.

-  Det är olyckligt att förvaltningsrätten har valt att inhibera Naturvårdsverkets beslut om licensjakt på varg. Det är också något förvånande att förvaltningsrätten underkänner expertmyndighetens bedömning att licensjakten behövs som en del i rovdjursförvaltningen. Jag har dock fortfarande en förhoppning om att licensjakten på varg ska kunna genomföras redan i vinter, fortsätter Anders W Jonsson., fortsätter Anders W Jonsson.

-  Från Centerpartiets sida hade vi helst sett att Naturvårdsverket i stället för att fatta beslut om licensjakt valt att delegera rätten att avgöra behovet av en sådan till länsstyrelserna. Då hade man lokalt kunnat avgöra behovet av jakt som en del av rovdjursförvaltningen, och Naturvårdsverket hade sedan varit den instans som eventuellt hade överprövat beslutet. Då hade vi kunnat få en snabbare och bättre behandling av frågan, avslutar Anders W Jonsson.

Kontakt: Centerpartiets pressjour, 08-23 43 20

• varg