Annie Lööf presenterade mer tunnelbana i Stockholm genom högre trängselskatt

Idag presenterade Annie Lööf tillsammans med övriga Alliansledare en investering på 25,7 miljarder kronor i ny tunnelbana i Stockholmsregionen. Investeringen är en överenskommelse mellan staten, Stockholms läns landsting och flera kommuner. Utbyggnaden delfinansieras genom nya och tidigarelagda trängselskatter.

– Jag är väldigt glad att vi nu kan presentera en satsning på hållbar infrastruktur i Stockholmsregionen genom utbyggd kollektivtrafik. Samtidigt säkrar vi en stor lokal medfinansiering enligt den princip med nya och utökade trängselskatter Centerpartiet föreslog i valet 2010, säger Annie Lööf, näringsminister och partiledare för Centerpartiet.

Investeringen går hand i hand med ett löfte från Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla att bygga ca 78 000 nya bostäder.

– Förslaget är en seger för stadsmiljön och luftkvaliteten i Stockholm. En utbyggd tunnelbana och utökad trängselskatt innebär att vi kan bygga det växande Stockholm hållbart. Det här förslaget gör det möjligt att hålla nere biltrafiken samtidigt som vi bygger tiotusentals nya bostäder, säger Per Ankersjö, stadsmiljöborgarråd (C) i Stockholms stad.

Överenskommelsen innebär att trängselskatten på Essingeleden tidigareläggs till 2016, samtidigt höjs nivåerna på innerstadsringen till 35 kronor. Kombinationen av höjd trängselskatt och utbyggd tunnelbana har varit en viktig fråga för Centerpartiet under lång tid.

– Vi har enats om en hållbar finansiering för tunnelbaneutbyggnaden som leder till minskad trängsel. Vi satsar på ryggraden i Stockholms kollektivtrafik, samtidigt som den minskade trängseln ökar framkomligheten för exempelvis stombussarna. Det känns bra att det vi arbetat för i flera år nu blir verklighet, säger Gustav Hemming, miljö- och skärgårdslandstingsråd (C) i Stockholm.

Kontakt för media
Oscar Sundevall, pressekreterare hos Annie Lööf, 072-530 48 90.
Centerpartiets pressjour, 08-234320

• annie lööf