Annie Lööf: ​Regeringen vill begränsa valfriheten och kvaliteten i välfärden

Regeringen har i dag presenterat riktlinjerna för hur de ska kunna begränsa fristående skolor och vårdinrättningars möjligheter att gå med vinst. Centerpartiet och Annie Lööf som har profilerat sig i frågan är starkt kritisk till utredningen och den politiska inriktningen. Hon menar att det skulle slå mot kvaliteten och valfriheten i välfärden för elever, brukare och patienter. Annie Lööf kommenterar:

- Hundratusentals människor har helt frivilligt valt fristående skolor, vårdcentraler och äldreboenden. Alla dessa välfärdsverksamheter som levererar kvalitet och nöjda patienter är nu under hot bara för att de inte har en driftsform som Stefan Löfven gillar. Det är så man baxnar.

- Sverige har i dag en regering som är villiga att offra fullt fungerande vårdcentraler, äldreboenden och skolor på sitt ideologiska altare bara för att de inte gillar en specifik driftsform. Det är absurt. Vad har Stefan Löfven egentligen emot populära inrättningar som Mama Mias mödravård och Wästerläkarna?

- Vill man avskaffa valfrihet och börja nagga på kvaliteten i välfärden är ett säkert sätt att göra precis vad regeringen nu föreslår. Ett förbud mot vinst är detsamma som att förbjuda dessa tusentals företag som levererar vård och omsorg till hundratusentals människor. Hela det här förslaget är som ett eko av 1970-talet.

Fakta om privat driven välfärd i Sverige:

• Ca 4000 fristående förskolor och skolor
  • Ca 12 000 vårdföretag
  • Ca 137 000 anställda i fristående vårdsektor
  • Ca 300 000 barn i fristående förskola eller skola
  • Ca 220 000 anställda i fristående välfärdsverksamhet (vård, skola, omsorg)
  • 17 miljoner patientbesök hos fristående vårdcentral (2013)

Källa: SKL, Skolverket, Vårdföretagarna

Kontakt: