Annie Lööf: S återvinner gammal jobbfientlig politik

När Magdalena Andersson idag presenterade Socialdemokraternas skuggbudget var det få överraskningar. Socialdemokraterna presenterar inga nya förslag utan fortsätter på det inslagna spåret att höja skatterna på jobb och företagande och göra det svårare för unga att få ett jobb.

-  Det är samma gamla jobbfientliga politik. Det enda företagen får efter 20 miljarder i skattehöjningar är strategimöten med Stefan Löfven, säger Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

-  Det vi fick se idag är oerhört tunt. Magdalena Andersson och Stefan Löfven har inte pratat om annat än jobben den senaste tiden. Trots detta presenterar de inte ett enda skarpt förslag om hur de ska förbättra förutsättningarna för företagen att skapa jobb, säger Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl.

-  S satsar inte heller en krona på landsbygdens utveckling. Däremot föreslår de bland annat höjd skatt på handelsgödsel och neddragningar på både Matlandet och Skogsriket, något som slår direkt mot landsbygdens jobbskapare. Detta samtidigt som Centerpartiet och regeringen lägger nya miljarder i Landsbygdsprogrammet och stärker förutsättningarna för företagande i hela landet, avslutar Martin Ådahl.

Kontakt: Centerpartiets pressjour, 08-23 43 20

• annie lööf