​Annie Lööf: ”Sverigedemokraterna är vänster om vänstern”

Sverigedemokraterna valde i höstas att rösta för Alliansens budget som inkluderade en rad näringslivsvänliga förslag. När riksdagen i dag röstar igenom om en av Alliansbudgetens viktigaste reformer, att ytterligare sänka kostnaderna för att anställa unga under 23 år, då röstar Sverigedemokraterna som enda parti emot. Annie Lööf är starkt kritisk.

- SD verkar tävla om att bli Sverigemästare i skattehöjningar. För tredje gången på ett och ett halvt år röstar de för skattehöjningar på jobb och företag. Just idag ligger SD:s skattepolitik till vänster om Vänsterpartiets, de senare valde i alla fall att lägga ned sina röster, säger Annie Lööf.

- Människor kan ha fått en bild av Sverigedemokraterna som ett företagarvänligt parti när de till allas förvåning stödde vår budget. När Mattias Karlsson och hans gäng i dag röstar emot en av vår budgets viktigaste reformer har vi svart på vitt att Sverigedemokraternas främsta mål i politiken är att skapa kaos och oreda, säger Annie Lööf.

- Jag och Centerpartiet har aldrig haft några förhoppningar på att Sverigedemokraterna skulle lyckas tycka en och samma sak längre än ett par månader i sträck. Men det gör det inte mindre oseriöst när de ena stunden stödjer vår budget för att därefter vilja fälla en av dess viktigaste skattesänkningar, säger Annie Lööf.

Annie Lööf är också kritisk mot det batteri av andra näringsfientliga förslag Sverigedemokraterna föreslår. Bland annat höjd restaurangmoms och begränsning av arbetskraftsinvandringen.

- Det finns företag i Sverige som helt enkelt skulle få lägga ned och sparka sina anställda om man inte kan rekrytera nyckelkompetens utomlands eller om kostnaden för de produkter de säljer fördubblas. Om SD hade fått sin vilja igenom skulle det dessutom bli tre gånger så dyrt för dem att anställa unga. Det är företagarfientligt helt enkelt, avslutar Annie Lööf.

• alliansen
  • riksdagen