Annie Lööf: "Två miljarder kronor för att stärka rättsstaten"

Två miljarder kronor mer till polisen, 1600 nya poliser, hårdare tag mot uppvigling och en moderniserad terrorlagstiftning var några av förslagen som Centerpartiets partiledare Annie Lööf presenterade i dag i samband med sitt årliga jultal.

• Polisen genomgår just nu sin största omorganisation i modern tid. Förändringarna av myndigheten underfinansieras av regeringen, och med nya beslut om ID-kontroller tvingas polisen dessutom prioritera bort brottsbekämpning. Centerpartiet vill istället stärka rättsstaten och lägger därför fram en budgetförstärkning för polisen på två miljarder kronor de kommande fyra åren, säger Annie Lööf.

Centerpartiets förslag räcker bland annat till att finansiera utbildnings- och lönekostnader för att anställa ytterligare 1600 kollegor. Tillskottet gör det också möjligt att prioritera utredningar kring människohandel, ta nya tag kring den växande brottsligheten på internet och inbrott och stölder på landsbygden.

• Vi har en poliskår med engagerade människor där de allra flesta älskar sitt jobb, men många går nu på knäna och pratar om att överge sitt yrke. Jag har fått hundratals brev från frustrerade poliser som beskriver en ohållbar arbetssituation. Vårt förslag innebär en nödvändig förstärkning med fler poliser som kan dela på arbetsbördan, säger Annie Lööf.

Uppmaningar till våld riktas dagligen mot människor som inte är skyldiga till mer än att ha flytt för sina liv. Samtidigt hyllar anhängare till Daesh terrorism och uppmanar till strid mot rättssamhället och den liberala västerländska demokratin. I den rättspolitiska rapport Annie Lööf presenterade ingick ett nytt förslag om att modernisera den 130 år gamla lagen om uppvigling.

• Det kan aldrig vara acceptabelt att uppmana andra till att begå brott. I ett rättssamhälle måste vi försäkra oss om att den typen av beteende straffas. Mot bakgrund av hur få som döms för uppvigling vill vi se över hur uppviglingslagstiftningen kan uppdateras, säger Annie Lööf.

Centerledaren presenterade också nya förslag om terrorbekämpning som partiet vill ska ingå i en bred och blocköverskridande överenskommelse. Man föreslår bland annat att Sverige likt Norge ska kriminalisera samröre med terrororganisationer.

• Bevisningen blir ofta svår när det gäller kriminella handlingar som har begåtts i ett krisområde eftersom det oftast inte finns varken vittnen eller någon annan typ av bevisning. Vi vill därför kriminalisera samröre med terrorlistade organisationer. Förslaget innebär att en åklagare inte behöver bevisa ett explicit terrorbrott, istället räcker det att bevisa samröre för att fälla en åtalad, avslutar Annie Lööf.

Förslagen i sin helhet:

• Två miljarder mer till polisen
  • 5000 kronor i lönelyft för områdespolisen
  • Utbilda och anställ 1600 fler poliser
  • Modernisera uppviglingslagstiftningen
  • Förbjud offentliga medel till våldsbejakande organisationer
  • Kriminalisera samröre med terrororganisationer
  • Kriminalisera stödjande av terror
  • Förenkla informationsdelning mellan rättsvårdande myndigheter

Läs rapporten "Trygghet i hela landet" på centerpartiet.se

Läs talet i sin helhet (Det talande ordet gäller)

Kontakt: