Annie Lööf: ”Vi behöver en fördjupad jobblinje för hela landet”

Idag höll Centerpartiets partiledare, Annie Lööf, sitt årliga jultal, i år på Sjöfartshuset i Stockholm. Budskapet i talet var att det är genom fler småföretag som jobben kan växa och det är också jobben som är nyckeln till integrationen.

- Sverige behöver en fördjupad jobblinje som lägger fokus på hur företagen som anställer kan bli fler. I hela landet, sa Annie Lööf i sitt tal.

Talet berörde även frågan om valfrihet och företag i välfärden. En fråga där skiljelinjerna mellan Centerpartiet och regeringen är tydliga.

- Branscher som öppnats upp kan inte få ett kollektivt näringsförbud. Det leder inte till fler jobb, till utveckling och lika möjligheter oavsett var du bor, sa Annie Lööf.

- Med en fördjupad arbetslinje kan branscher öppnas upp och nya jobb växa fram, i nya företag. Det leder också till det mest centrala i hela resonemanget: högre kvalitet inom välfärden och kortare väntetider, fortsatte Annie Lööf.

Annie Lööf betonade även hur en fördjupad jobblinje kan förbättra integrationen.

- Det som nu händer i världen är unikt. Aldrig har så många människor varit på flykt sedan andra världskriget. Jag är stolt över den öppenhet som Sverige visar människor som söker en fristad. Men vårt mottagande för alla de som söker skydd från förföljelse brister. Här behöver vi bli bättre och det är jobben som är nyckeln till en förbättrad integration, avslutade Annie Lööf.

Här kan du ta del av talet i sin helhet.

Kontakt: Centerpartiet pressjour, 08-23 43 20

• annie lööf