Annika Qarlsson (c) kommenterar domen mot Byggnads

Annika Qarlsson (c), riksdagsledamot samt ledamot av Arbetsmarknadsutskottet kommenterar nu att Europadomstolen idag underkänt Byggnads granskningsavgifter och fällt Svenska staten för brott mot mänskliga rättigheter. - Socialdemokraterna kommer få svårare att finansiera sina valkampanjer med stöd av Byggnads, det är en positiv effekt av Europadomstolens dom idag. De drygt 300 miljoner som tidigare har pumpats in i Byggnads kassa kommer nu att bli betydligt mindre. Pengarna måste nu användas till granskningsarbetet och inte försvinna i ickedefinierad verksamhet inom Byggnads, säger Qarlsson. Om Byggnads ändrar sitt system för redovisning av avgifterna finns dock en öppning för ett fortsätta att debitera oorganiserade arbetare. - Tyvärr berör inte domen den negativa föreningsfriheten, dvs. de ca 10 % av byggnadsarbetarna som står utanför facket kan fortfarande tvingas betala en avgift till en förening de inte är medlemmar i, för en tjänst de inte bett om, avslutar Annika Qarlsson. ________________________________________ För mer information kontakta: Annika Qarlsson, riksdagsledamot (c) 070-5401243 ------------------------------------------------------------- Marie Wickberg Pressekreterare Centerpartiets riksdagskansli 08-786 59 36 070-617 38 11