Ansvarskommitténs förslag ökar möjligheterna till regional utveckling

- Förslagen i slutbetänkandet innebär viktiga förstärkningar av det reella inflytandet över den regionala utvecklingen. Viktiga politiska beslut kan fattas närmare de människor som berörs av dem, kommenterar Gustav Andersson, landstingsråd och gruppledare för Centerpartiet i Stockholms läns landsting, ansvarskommitténs slutbetänkande. Ansvarskommittén föreslår bland annat att regionkommunerna ska få ett större ansvar för att leda och samordna det regionala utvecklingsarbetet. Det innefattar bland annat infrastruktur, kollektivtrafik och miljö. - Genom att ge mer makt åt regionerna över infrastrukturen får vi bättre förutsättningar att utvecklas utan att staten fungerar som bromskloss. Konsekvenserna av en stat med ett växlande engagemang för infrastrukturens betydelse för den regionala utvecklingen har vi i Stockholms län tydligt sett de senaste åren. Nödvändiga satsningar har uteblivit. Med ett utökat regionalt ansvar bör även mer resurser stanna kvar i regionen så att vi ges ekonomiska villkor för viktiga satsningar. Det skulle även ge regionerna ökade förutsättningar att bedriva ett långsiktigt miljöarbete, avslutar Gustav Andersson. För ytterligare information Gustav Andersson (c), landstingsråd och gruppledare för Centerpartiet i Stockholms läns landsting 070 – 737 41 36 Johan Sjöberg, pressekreterare 070-737 41 69 Johan Sjöberg, pressekreterare Centerpartiet i Stockholms läns landsting Box 225 50, 104 22 STOCKHOLM Besök: Hantverkargatan 45, Landstingshuset Tel: 08 - 737 41 69 Mob: 070 - 737 41 69 E-post: johan.sjoberg@politik.sll.se Webb: www.centerpartiet.se/sll