Bort med stuprören, bygg hängrännor!

Översvämningarna i Småland visar med all tydlighet på behovet av ett bättre utnyttjande av samhällets resurser. Det måste bli slut på stuprörstänkandet där varje sektorsmyndighet och annan del av samhället tänker på sitt. Istället behövs ett hängrännetänkande där olika aktörer samverkar till gagn för människor, egendom och miljö. Det säger Försvarsutskottets ordförande Eskil Erlandsson i Ljungby på torsdagen. För att utnyttja samhällets resurser på bästa sätt krävs att vi ändrar de regler för militären som skapades efter Ådalen. Det är inte rimligt att vi i Sverige år 2004 ska ha en lagstiftning som innebär att vi vid vissa angelägna samhällsinsatser inte får använda den kunskap och kompetens som militären står för. Att i fredstid och under civil ledning använda militären för angelägna samhällsinsatser vid olika typer av katastrofer eller andra svåra lägen borde vara självklart framhåller Eskil Erlandsson. Det är dags att anpassa möjligheterna att använda militären för civila insatser till den tid som nu är. Samhället har inte obegränsade resurser och då gäller det att använda skattemedlen på det mest optimala sättet. Jag vill också särskilt framhålla vikten av en stark lokal och regional förankring av samarbetet mellan olika aktörer. Det är på det lokala och regionala planet som den bästa kunskapen finns kring potentiella svåra lägen av de art som nu är i Småland avslutar Eskil Erlandsson. Pressträff med Eskil Erlandsson: Eskil Erlandsson kommer att vara i Ljungby från kl. 17.00. Presskonferens 18.30 på Räddningstjänsten i Ljungby. Publicerat av: Emma Petersson (2004-07-15)