Bredbandsutbyggnaden bromsas: "Utan bredband så stannar utvecklingen"

Utbyggnaden av bredband på landsbygden stoppas.

Detta sedan regeringen beslutat att upphäva beslutet om att vika 700 mhz-bandet till mobiloperatörer och bredband.

- Regeringen har valt att pausa bredbandsutbyggnaden via 700 mhz-bandet. Det är självfallet angeläget att säkerställa utrymme för kriskommunikation, men det innebär inte att man kan lägga landsbygdens utveckling på is tills vidare, säger Anders Åkesson, Centerpartiets infrastrukturpolitiska talesperson.

Anders Åkesson har med anledning av beskedet valt att lämna in en skriftlig fråga (bifogad som PDF) till digitaliseringsminister Peter Eriksson.

- Att regeringen senarelägger utrullning av 700-bandet understryker behovet av nya kompletterande lösningar till att gräva ner fiber. Därför ser jag det som viktigt att man vänder på varje sten för att bredband i hela landet ska kunna byggas snabbare och mer kostnadseffektiv alldeles oberoende av vad som händer med 700 mhz-bandet, säger Anders Åkesson.

- Idag är det så att bredband med hög kapacitet, motsvarande fiber, inte längre än en lyxfråga. Det är snarare en absolut nödvändighet för att hushåll, företag och offentliga verksamheter ska fungera. Utan bredband så stannar utvecklingen och därför måste ministern omgående hitta lösningar på det problem som nu uppstått, säger Anders Åkesson

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.