C: Ett förtäckt hot när Rysslands utrikesminister kommenterade alliansfriheten

Kommentar från Kerstin Lundgren (C), säkerhets- och utrikespolitisk talesperson med anledning av utrikesminister Margot Wallströms pressträff i Moskva tillsammans med Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov.

- Det är oroande signaler som kommer från pressträffen. Att Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov försöker styra Sveriges säkerhetspolitik var tydligt när han markerade att vår alliansfrihet är viktig för säkerheten i regionen. Med det menar han att vi och Finland borde stå utanför Nato, det finns ingen annan tolkning, säger Kerstin Lundgren (C), säkerhets- och utrikespolitisk talesperson.

- Det blev inte bättre av att utrikesminister Margot Wallström dessutom talade om brett samförstånd kring alliansfriheten. Centerpartiet vill fortsatt ansöka om medlemskap i Nato. Nato är det starkaste skyddet mot militära hot. Vi måste hålla gränsen, säger Kerstin Lundgren.

- För säkerheten i våra grannländer och vår omvärld var det också skrämmande att höra uttalandena kring Krim och Ukraina. Oacceptabelt att Margot Wallström inte var tydlig i kritiken på det minister Lavrov framförde. Hon nöjde sig med att säga att de var oeniga. Här finns ingen anledning att tassa på tårna. Här måste Sverige markera att vi inte accepterar den olagliga annekteringen av Krim. Hon hade också kunnat markera mot övergreppen på civilsamhället, politisk opposition och journalister i Ryssland, avslutar Kerstin Lundgren.

• kerstin lundgren
  • ryssland

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.