C: "Fortsatt stort behov av arbetskraft i byggbranchen"

I dag har regeringen tagit emot en rapport från arbetskraftssamordnarna för byggbranschen.

Byggkapaciteten är otillräcklig i Sverige i dag. Vi behöver mer än 700 000 nya bostäder till 2025 enligt Boverkets prognoser.

– Rapporten bekräftar behovet av bättre tillgång till arbetskraft och då kan inte regeringen fortsätta försvåra för internationella arbetare att komma hit, säger Annika Qarlsson (C).

För att Boverkets prognoser på 700 000 bostäder ska vara möjligt behöver regeringen tänka om på flera delar.

- Samtidigt som vi har en alldeles för låg kapacitet genomför regeringen reformer som ytterligare begränsar tillgången till arbetskraft. Genom att riva upp Lex Laval kommer man inskränka den fria rörligheten i EU. På arbetskraftsinvandringsområdet duckar man från att ta ansvar och går emot riksdagens vilja. Utöver det har regeringens snabbspår inte fått något genomslag alls i byggbranschen då Byggnads satt sig på tvären, säger Annika Qarlsson, arbetsmarknadspolitisk talesperson.

- För Centerpartiet är det viktigt att människor som kan försörja sig själva och bidra till Sveriges ekonomi ska kunna komma hit och jobba. Inte minst då behovet av arbetskraft i byggsektorn är så stort. Vi vill fortsatt värna rörligheten i Europa med Lex Laval och arbetskraftsinvandringen genom att ta tag i de problem som regeringen duckar för, säger Annika Qarlsson.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.