C-kommentar efter regeringens besked om Nord Stream II: "Det är oroande att regeringen backar i en så allvarlig fråga"

Centerpartiets försvarspolitiske talesperson, Daniel Bäckström, har reagerat på regeringens uttalande och besked om Nord Stream II. Karlshamns kommun har fått klartecken att genomföra affären gällande gasledningsprojektet Nord Stream II.

– Det är oroande att regeringen backar i en så allvarlig fråga. Det skickar fel signaler i ett oroligt närområde. Byggandet av Nord Stream II är en säkerhetspolitisk fråga på nationell nivå. Då måste regeringen ta ansvar, säger Daniel Bäckström, försvarspolitisk talesperson.

– Givet det säkerhetspolitiska läget anser vi inte att gasledningen borde byggas. Regeringen behöver här agera kraftfullt för att stoppa byggandet, inte minst på EU-nivå. För svensk del handlar det då om att säga nej till en förfrågan att hyra ut svenska strategiskt viktiga hamnar när arbetet startar. Jag ser även ett mycket brådskande behov av en nationell bild av vilken infrastruktur som har säkerhetspolitisk betydelse, t ex hamnar, säger Daniel Bäckström.

– I grund och botten handlar det om att vi måste säkra och försvara vår trygghet. Mot militära hot men också för att vi inte ska bli gisslan för ryska gasintressen, avslutar Daniel Bäckström.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.