C-kritik mot bostadsministerns förslag om statliga pengar till ombyggnad av privatbostäder

Centerpartiets bostadspolitiske talesperson Ola Johansson stämmer in i kritiken mot bostadsministerns förslag att ge statligt bidrag till villaägare som bygger om sina hus.

Det är i en intervju i SvD på söndagen som Peter Eriksson, Mp, öppnar upp för att regeringen kan komma att införa ett ekonomiskt stöd för att bekosta ombyggnad av privata bostäder för att underlätta uthyrning.

- Regeringens ansvarslösa hantering av landets ekonomi riskerar att sänka bostadsmarknaden som helhet. Istället för att villkorslöst dela ut skattepengar till villaägare som bygger om sina hus borde andrahandsuthyrning på sikt stimuleras skattevägen, genom att på utöka den avdragsrätt som Alliansen infört. Centerpartiet hämtar inspiration från Norge där bland annat en modell införts med full skattefrihet till den som hyr ut en del av sin privatbostad. Införandet av en sådan modell i Sverige skulle vara önskvärd när det finns ett budgetutrymme för den sortens skattesänkningar, säger Ola Johansson.

- Regeringen ger med ena handen och tar med den andra. Att först försämra ROT och sedan dela ut ett bidrag till Villaägare för att de ska anlita samma hantverkare att göra jobbet är ogenomtänkt, säger Ola Johansson.

Förslaget kritiseras av såväl Villaägarna som av Hyresgästföreningen.

Under Centerpartiets tid i Alliansregeringen underlättades privatuthyrningen av bostadshus dels genom att ett skattefritt belopp infördes för intäkter från uthyrning, vilket sedan ökades till 40 000 kronor om året. Alliansen införde också möjligheten att enklare kunna hyra ut en bostadsrätt i andra hand, med en möjlighet att ta ut en kostnadsbaserad andrahandshyra. Detta har sammantaget lett till ett ökat utbud av bostäder.

Minskningen av ROT-avdraget har redan visat sig leda till ökat svartjobb, lägre skatteintäkter och ökat utrymme för oseriösa byggföretag. Bibehållet ROT och ökad skattefrihet vid uthyrning av privatbostäder ger en hållbar effekt på bostadsmarknaden med fler bostäder, utan den ryckighet som olika former av tillfälliga bidrag och subventioner ger.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.