C om regeringens bostadsförslag: "Regelförenklingar ska inte behöva kosta 55 miljoner kronor"

Regeringen presenterade idag deras satsning på regelförenkling vid bostadsbyggande och inrättandet av ett informationscentrum för hållbart byggandeCenterpartiets bostadspolitiska talesperson Ola Johansson är kritisk till bostadssatsningen.

- Regelförenklingar ska inte behöva kosta 55 miljoner kronor. Det finns utredningsförslag som inte är genomförda och tillkännagivanden som bara väntar på att regeringen ska börja röra på sig. I stället väljer de att satsa en massa pengar på ingenting, säger Ola Johansson (C), bostadspolitisk talesperson.

- Det är bra att regeringen satsar på information om hållbart byggande, men utformningen som presenterades i dag riskerar att bli otydlig och för trögrörlig. Centerpartiet vill istället öronmärka 10 miljoner kronor till EN aktör för att kunna tillhandahålla det stöd som branschen efterfrågar för att kunna bygga nära nollenergibyggnader senast 2021, säger Ola Johansson.

• ola johansson
  • bostad

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.