​​​C: "Vi kräver att beslut om flytt av skattekontor stoppas”

Imorgon ska Skatteverket ta beslut om huruvida det lokala skattekontoret i Sollefteå ska upphöra.

Flera jobb kommer att påverkas.

- Det här är allvarligt och jag har därför kontaktat generaldirektören för att avvakta med sitt beslut, säger Per Åsling (C).

Beslutsunderlaget har brister och innehåller ingen riskanalys.

- Jag förväntar mig att Skatteverket skjuter upp beslutet. Dels rimmar det dåligt med landsbygdskommitténs förslag om att 10 000 statliga jobb ska flyttas från storstäderna till landsbygden, dels för att det inte har presenterats ett bra underlag för att ta ett ansvarsfullt beslut, säger Per Åsling, skattepolitisk talesperson och ordförande i skatteutskottet.

Beslutet drabbar över 30 anställda.

- Förändringarna som föreslås får stora konsekvenser och är ännu ett bakslag för landsorten. De medarbetare som berörs har åratal av erfarenheter som går till spillo. Att anställa och bygga upp motsvarande verksamhet i Sundsvall kan inte vara effektivt. Det enda rimliga vore istället att flytta arbetstillfällen från större orter till, exempelvis Sollefteå. I Sollefteå finns en välfungerande verksamhet som är kostnadseffektiv, säger Per Åsling.

Bifogat finner ni brevet som skickats till generaldirektören Ingemar Hansson.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.