Centerledamöter kräver ledarskap i frågan om alkoholsmugglingen

Den 28 maj möttes riksdagsledamöter från Centerpartiet tillsammans med ledamöter från övriga allianspartier i ett rundabordsamtal kring frågan om den illegala handeln med alkohol. Initiativet kommer från Centerpartiet och sammankomsten är den andra på ett halvår där experter från flera myndigheter har bidragit med att ge sin lägesbild. Målet från initiativtagarnas sida har varit att komma fram till en gemensam ståndpunkt vad gäller behovet av en översyn av kunskapsunderlaget över omfattningen och spridningen av illegal alkohol i landet, samt med vilka verktyg den organiserade verksamheten ska motverkas.

Flera ledamöter från Centerpartiet har under en längre tid varit engagerade i frågan om alkoholsmugglingens omfattning, och inte minst vad gäller motstridigheten kring huruvida den illegala handeln med alkohol ökar eller minskar. Ett ytterligare steg till att få gehör togs för några veckor sedan i samband med att en skrivelse inlämnades till regeringen.

- Det behövs en oberoende utredning av hur organiserad och omfattande den illegala införseln av alkohol är idag, menar Johan Linander, riksdagsledamot (c). Bedömningar från Tullen, Polisen och andra myndigheter säger att det är mycket stora volymer som är i omlopp på den illegala alkoholmarknaden. Det gör att vi måste betrakta det hela också utifrån ett justitieperspektiv, inte bara som en fråga som gäller ungdomar och folkhälsa, säger Johan Linander.

- Det är andra gången på kort tid som vi sammankallar expertis från olika områden för att få en helhetsbild av situationen. Alla är överens om att det är ett samhällsproblem, med undantag för Folkhälsoinstitutet, som istället menar att både införseln och smugglingen minskar kraftigt. Det är denna kluvenhet som har förbryllat oss och som bidragit till att ingenting har hänt i frågan, säger Karin Nilsson, riksdagsledamot (c).

- Nu måste regeringen agera så att fakta kommer upp på bordet. Vi förväntar oss därför att få ett klart besked från regeringen innan riksdagen stänger för sommaruppehåll. Vårt krav är att en utomstående utredning görs av omfattningen av handeln med illegal alkohol. Först då kan vi få fram en förändring, säger Per Åsling, riksdagsledamot (c).

• per åsling
  • johan linander