Centerpartiet begär aktuell debatt med anledning av ökningen av underkända elever i grundskolan

Med anledningen av den statistiska undersökning som Skolverket idag redovisar begär Centerpartiet en aktuell debatt om problemen i grundskolan. Undersökningen visar att antalet elever som inte får godkänt betyg i något ämne i grundskolan har fördubblats under den senaste 10-årsperioden. Detta tyder på att det finns allvarliga problem inom det svenska skolsystemet och det är vårt ansvar som politiker att sätta in kraftfulla åtgärder mot dessa problem. - Det som händer i den svenska skolan nu innebär att vi går en framtid till mötes där vi kunskapsmässigt har förlorat en hel generation, säger Sofia Larsen. Eleverna i den svenska skolan idag får helt enkelt inte med sig de kunskaper de behöver för framtida vidare utbildning och arbete. Detta beror på ett antal olika faktorer, bland annat att stöd inte sätts in i tid för de elever som behöver det, kontakten med föräldrarna är bristfällig, uppföljning görs mer som undantag än regel och eleverna får ofta ingen arbetsro och mår därför både fysiskt och psykiskt dåligt i skolan. Den kritik som Skolverket framför vad gäller grundskolan bör tas på största allvar. Därför är det befogat att Riksdagen bereds möjlighet att debattera vad som bör åtgärdas för att förbättra den svenska grundskolan. För ytterligare kommentarer kontakta Sofia Larsen, Centerpartiets skolpolitiske talesperson, 070-520 52 96