Centerpartiet kommenterar Ekots granskning om biståndspengar som går till reklam

Med anledning av Ekots granskningar om att lärosäten tar ut mer pengar än det kostar av utländska stundeter och att svenska biståndspengar går till reklam för svenska högskolor och universitet.

Centerpartiets talesperson för högre utbildning, Fredrik Christensson, kommentarer:

- Det här är totalt bakvänt. Vi har, dels utomeuropeiska studenter som betalar mer än nödvändigt, dels biståndspengar som går till reklam. Grunden borde vara att vi gör det lättare för studenter att studera i Sverige. Utbildade och drivna människor är en tillgång både för vårt samhälle och välfärden, säger Fredrik Christensson.

- Om Sverige ska hänga med i den internationella konkurrensen behövs rejäla förändringar för bättre konkurrens och ökad kvalitét i den högre utbildningen. Centerpartiet vill att högskolan åter ska bli avgiftsfri för utländska studenter. Vi hoppas att högskoleminister Helene Hellmark Knutsson gör verklighet av det här, som var ett socialdemokratiskt vallöfte och att regeringen tar tag i den kritik som framkommit i Ekots granskning, säger Fredrik Christensson.