Centerpartiet och Alliansen kräver svar av IT-minister Mehmet Kaplan

I veckan beslutades att IT-minister Mehmet Kaplan kallas till riksdagens Trafikutskott. Detta för att redogöra för läget i en rad aktuella IT-frågor där regeringen ännu inte har levererat tydliga svar till riksdagen.

- I Centerpartiet känner vi stor oro över regeringens förmåga att leverera på IT-området, exempelvis vad gäller 700 MHz-bandet och en fungerande post- och tidningsdistribution i hela landet. Det är en oro som delas av hela Alliansen, säger Anders Åkesson, Centerpartiets IT-politiska talesperson.

- Det är oerhört viktigt att vi har fungerande post- och IT-tjänster och en digital infrastruktur som fungerar i hela landet. Det har varit viktiga frågor för Centerpartiet under de senaste mandatperioderna och därför har Alliansen, på mitt initiativ, nu kallat IT-ministern till utskottet, fortsätter Anders Åkesson.

Det är beslutat att statsrådet Kaplan ska informera Trafikutskottet om läget tisdagen den 27 januari kl 11.00.

- Jag förutsätter att statsrådet vid mötet redovisar hur regeringen tänker agera i dessa viktiga frågor framöver. Annars riskerar det arbete som Alliansen har påbörjat att stanna av och det vore förödande för hela landet, avslutar Anders Åkesson.

Kontakt: Centerpartiets pressjour, 08-23 43 20

• bredband