Centerpartiet: ”Välkommet att utredaren entledigas men Buchts skogsutredning är fortfarande problematisk”

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht har nyligen beslutat att entlediga Charlotta Riberdahl från uppdraget som särskild utredare i utredningen om rättslig översyn av Skogsvårdslagstiftningen. Centerpartiet gick redan förra veckan ut med att det var rimligt att Riberdahl entledigas från sitt uppdrag efter ett omstritt skogsuttalande.

Skälet till landsbygdsminister Sven-Erik Buchts beslut är att förtroendet brustit efter vissa uttalanden som Charlotta Riberdahl gjorde i Almedalen.

- Beslutet är välkommet och klokt. Med tanke på att utredare Riberdahls syn på privat äganderätt skiljer sig så markant från vad regeringen säger sig tycka så är det rimligt att Riberdahl entledigas från sitt uppdrag, säger Kristina Yngwe, miljöpolitisk talesperson.

- Detta förändrar dock inte det faktum att fler delar av utredningen är problematisk ur ett äganderättsligt perspektiv. Nästa steg borde vara att kasta utredningen i sopkorgen, säger Kristina Yngwe.

- Det bästa vore att istället låta det nuvarande nationella skogsprogrammet ha sin gång istället för att ha parallella processer, vilket också riksdagen gjort ett tillkännagivande om, säger Kristina Yngwe.

-Centerpartiet har hela tiden framfört kritik mot att utredningsdirektiven riskerar att ytterligare begränsa äganderätten och brukanderätten för privata skogsägare och nu är det upp till Bucht att förhindra att dessa farhågor besannas, säger Kristina Yngwe.

• kristina yngwe
  • landsbygdsminister
  • sven-erik bucht

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.