Centerpartiet välkomnar en uppgradering av Palestina i FN

Centerpartiet välkomnar regeringens ställningstagande att rösta ja till en uppgradering av Palestinas status i FN. De konstruktiva palestinska krafterna som kämpar för demokrati och en fungerande rättsstat förtjänar erkännande och starkt stöd. Centerpartiet vill även erkänna Palestina som stat.

- Jag är otroligt stolt som centerpartist att Sverige röstar ja till uppgraderingen av Palestina i FN. En tvåstatslösning med ett Israel och ett Palestina är den enda rimliga vägen framåt. Detta är ett bra steg på vägen säger Annie Lööf.

Uppgraderingen av Palestina till icke-medlemsstat blir en seger för den Palestinska myndigheten och icke-våldets väg. Det är ett stort steg för palestiniernas rätt, inklusive rätten till sin egen stat. Båda parter i konflikten kommer att behöva stödja de svåra uppgörelser som krävs för att få ett slut på ockupationen och nå en fred med erkända och säkra gränser för såväl Israel som Palestina. Många krafter kommer säkerligen att försöka skjuta den fredliga processen i sank.

- Vi hoppas att detta erkännande ger den Palestinska myndigheten kraft att fortsätta välja den konstruktiva vägen fram till fred. Vi ser också gärna att Israel och Palestina ansluter sig till Romstadgan för att exempelvis bosättningar på ockuperade områden skall kunna prövas i den internationella brottmålsdomstolen, säger Kerstin Lundgren, utrikespolitisk talesperson.

• utrikespolitik
  • israel-palestinakonflikten