​Centerpartiets partistyrelse föreslår partistämman att ta ställning till ett Nato-medlemskap

Centerpartiets partistyrelse har beslutat föreslå till partistämman i september att Centerpartiet vill se en process för ett svenskt medlemskap i Nato, gärna i samarbete med Finland.

Kommentarer från Daniel Bäckström, försvarspolitisk talesperson för Centerpartiet:

- Det är klarlagt att Sverige skulle vara beroende av stöd utifrån vid en eventuell konflikt. Samtidigt är Nato tydliga med att Sverige inte kan förvänta sig militärt stöd eftersom vi inte är fullvärdiga medlemmar. För Centerpartiet är det angeläget att vi inte skyggar för den verkligheten, säger Daniel Bäckström.

- Vi har vid tidigare stämmor konstaterat att Sveriges säkerhet stärks i samarbete med andra och löpande förordat att samarbetet med Nato ska fördjupas. Därför är det här en logisk utveckling, säger Daniel Bäckström.

Kommentarer från Kerstin Lundgren, utrikespolitisk talesperson för Centerpartiet:

- Redan 2011 efterfrågade stämman en analys av ett svenskt NATO-medlemskap, vilket nu finns via ambassadören Tomas Bertelmans utredning. Sverige har idag alla nackdelar med Nato-samarbetet men få fördelar. Ett medlemskap skulle ge tillgång till den medföljande säkerhetsgarantin, säger Kerstin Lundgren.

- En del i ställningstagandet är att villkora en kärnvapenfri nordisk zon och att stationär utländsk trupp inte heller ska finnas på svenskt territorium. Norge har i dagsläget en liknande lösning, säger Kerstin Lundgren.

• partistämma
  • stämma