Centerpartiets rättspolitiske talesperson Johan Linander (c): "Bra att även mp ställer sig bakom samtyckeskrav"

Idag presenterar miljöpartiet en rapport om skärpt våldtäktslagstiftning, där de bland annat lyfter fram kravet på samtycke. "Sexuellt utnyttjande kan ske utan att vare sig våld eller hot används" skriver miljöpartiets språkrör Peter Eriksson på SvD Brännpunkt. Han får medhåll av centerpartiets rättspolitiske talesperson Johan Linander:

- Det är bra att fler partier ställer sig bakom det krav vi i centerpartiet länge drivit om att införa samtyckeskrav i sexualbrottslagstiftningen, säger centerpartiets rättspolitiske talesperson Johan Linander.

Alliansregeringen har tillsatt en utredning som ska se över sexualbrottslagen och där samtyckesfrågan finns med.

- Även om jag håller med miljöpartiet i samtyckesfrågan är det viktigt att lagstiftning går den formella vägen via en gedigen offentlig utredning och inte formas hos ett enskilt politiskt parti, säger Johan Linander.

För mer information kontakta:
Johan Linander, 070-268 96 01