Christian Ottosson diskuterar trygghet på Brottsofferveckan

Under många år har myndigheter och organisationer försökt att förbättra situationen för brottsdrabbade. Trots detta kvarstår många problem. I syfte att förbättra situation för personer som drabbats av brott bjuder Stiftelsen Tryggare Sverige in till Brottsofferveckan med fokus på brottsdrabbades rättigheter och behov.

Torsdagen den 21 februari genomförs seminariet "Ta din unge och spring - om barns utsatthet i skolan". Som enda kommunalråd i Sverige deltar Centerpartiets kommunalråd Christian Ottosson för att diskutera Trygghet i skolan.

- Brottsofferveckan riktar ljuset på en rad angelägna trygghetsfrågor i Sverige. Trygghet i skolan är ett aktuellt område. Vi pratar ofta om elevernas skolresultat, men mer sällan om den trygghet som är själva jordmånen för detta, säger Christian Ottosson.

Brottsofferveckan har sin grund i USA och "National Crime Victims´Rights Week". Projektet instiftades 1981 av dåvarande president Ronald Reagan och är sedan dess en viktig institution i amerikans politik.

Under torsdagen diskuterar journalisten Matilda Rangborg om sitt arbete med boken Ta din unge och spring - om barn som utsätts för brott i skolan. Efter seminariet tar en paneldiskussion vid.

- Matildas bok visar på konsekvenserna av att elever kränks i skolan. Det är helt oacceptabelt. Hennes seminarium ger oss tillfälle att över myndighetsgränserna prata om barns trygghet i skolan. Vid paneldiskussionen kommer jag att berätta hur vi utvecklar arbetet mot kränkningar i skolan i Huddinge, säger Christian Ottosson.

Medverkar vid paneldiskussionen gör:

Christian Ottosson (kommunalråd och ordförande i Huddinge Brottsförebyggande råd)
Jonas Hellström (lärare)
Ulf Brännström (närpolis, Vasastan)
Jan Landström (brottsförebyggare Nacka)
MarieLouise Zetterström (VD Förenade Liv)

Tid: 21 februari klockan 09:00 - 11:00
Plats: Brygghuset, Norrtullsgatan 12N, Stockholm