Efter Volkswagen-skandalen: Sverige motsätter sig Kommissionens hårda krav på bilindustrin

EU vill införa nya tester för bilars utsläpp där testen genomförs i verkligheten istället för i labb. I det ska också ingå hur stor felmarginalen får vara för att bilar ska bli godkända.

Dessvärre har det visar sig att bland annat Sverige förespråkat en urholkning och ambitionssänkning jämfört med Kommissionens förslag.

- Trots vetskapen om de utbredda utsläppsfusken genom Volkswagenskandalen har Sverige drivit på en urholkning av ett redan svagt förslag. Det är ofattbart och direkt oansvarigt , säger Fredrick Federley.

EU-kommissionens förslag om nya tester för bilindustrin innebär att bilarna testas i verkliga körförhållanden istället för i en konstgjord process i laboratorium och det ställs även krav på hur stora felmarginaler det får finnas. Sveriges förhandlare har förespråkat lägre ambitioner och mindre krav. Detta trots att Volkswagenskandalen har avslöjat att det behövs tuffare regler.

- Någonting har uppenbarligen gått fel när Sveriges vice statsminister ojar sig och håller krismöten med Volkswagen samtidigt som regeringens förhandlare försöker vattna ur förslaget som ska stärka utsläppskontrollerna. Det är i värsta fall ett försök att föra allmänheten bakom ljuset och i bästa fall uppenbart dåligt samordnat där den ena handen inte vet vad den andra gör, säger Fredrick Federley.

- Den uppfattning man fått via tv och tidningar är att Sveriges regering ser jätteallvarligt på Volkswagens agerande, men det tycks inte alls vara ingångsvärdena som Transportstyrelsen fått att förhandla på, säger Fredrick Federley.

- Sverige ska inte vara miljöpolitikens svarta får, men dessvärre är det ju positionen vi får när man tillsammans med andra länder med låga miljöambitioner intar en allt för svag position. Ytterst ansvariga för det är regeringen, säger Fredrick Federley.

Den liberala gruppen i Europaparlamentet, ALDE, började omgående arbeta på en resolution när informationen om Volkswagen kom.

- Det är det ledarskap och ansvar handlar om, att agera på ny information. Jag tycker det finns skäl att ifrågasätta varför företrädare för regeringen varit så väldigt kritiska i media, men samtidigt tillåtit Sverige att medverka till en urholkning av förslaget, säger Fredrick Federley.

- Den regering som med trovärdighet vill hävda att man vill ta ansvar kan inte sitta i baksätet och klaga, utan nu behöver man hoppa fram i förarsätet och se till att något händer. Sverige måste hitta en tuffare linje och driva på EU att ställa hårdare krav på bilindustrin, säger Fredrick Federley.

• fredrick federley
  • bilindustri